Kundklubben som marknadsföringsstrategi : en studie om Statoil och Stadiums kundklubb/lojalitetsprogram har bidragit

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Denna uppsats är skriven i syfte att undersöka om Statoil och Stadiums kundklubb/lojalitetsprogram har lett till lojalare kunder. Uppsatsens problemformulering är därmed, leder en kundklubb/lojalitetsprogram till lojalare kunder? Genom intervjuer av ansvariga för Statoils och Stadiums kundklubb och lojalitetsprogram, och en enkätundersökning genomförd på Statoils och Stadiums kunder och informationsinsamling av relevant litteratur har studiens syfte och problemfrågeställning besvarats. Genom forskningen har det framkommit att kundklubbar/lojalitetsprogram i viss mån bidrar till lojalare kunder, en kortmedlem har en tendens att besöka butiken oftare och handla för större summor. Om företagen utnyttjar kundklubbens fördelar och möjligheter på rätt sätt, kan en kundklubb vara ett bra sätt att identifiera sina kärnkunder och förbättra relationen med dem, vilket kan leda till kundlojalitet. Problemet idag är att de flesta kundklubbar fortfarande oftast ser till de ekonomiska fördelarna, vilket inte alltid skapar sant lojala kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)