Motivation - Distansundervisningens största utmaning?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Elena Tataru; [2021]

Nyckelord: Motivation; engagemang; distansundervisning; lärare;

Sammanfattning: Denna studie ger en bild av elevernas motivation i samband med distansundervisning inom vuxenutbildningen. Studien visar även olika metoder och strategier som läraren kan använda sig av för att motivera eleverna att vilja lära sig. Syftet med studien är att lyfta fram distansundervisningens betydelse ur vuxna elevers perspektiv och erfarenheter samt att undersöka om den rådande distansundervisningen påverkas av elevers motivation och engagemang. Enligt olika motivationsteorier visar denna studie att för att öka elevernas yttre motivation ska läraren bemöta dem med respekt och vara lyhörd. För att stärka elevernas självkänsla ska läraren hjälpa eleverna att sätta upp realistiska mål som de kan uppnå samt ta vara på elevernas starka sidor. Elevernas psykiska hälsa spelar också stor roll. I detta syfte har jag genomfört en digital enkätstudie i Google Forms med 35 elever. Resultaten visade att motivation och engagemang är jätteviktiga inom distansundervisningen. Studien ger en bra inblick i hur lärare kan motivera och engagera eleverna i att lära sig effektivt. Undervisningen blir attraktivare när den innefattar prestation och erkännande samt när det ges utrymme för eget tänkande, självinsikt och självkänsla. Studien belyser också det faktum att lärarens anpassningar är viktiga för att göra undervisningen mer motiverande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)