"Elevernas vardag kommer till skolan vare sig vi vill eller inte" : En kvantitativ studie om undervisningsformer och kompetensutveckling inom källkritikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Sociala och digitala medier blir en allt större del av barn och ungas vardag. Samtidigt utvecklas nya former av artificiell intelligens och strategier som används av olika typer av aktörer för att informera, marknadsföra men även vilseleda människor till en viss åsikt. Studier visar att barn ochunga ofta saknar kunskaper som hjälper dem att analysera den information de möter genom olikatyper av medier, specifikt material som presenteras i video eller bildformat. Relevant undervisning inom källkritik blir därför en allt mer betydande del inom skolan och samhällskunskapen. Denna studie syftade till att undersöka hur lärare undervisar inom området källkritik, men även deras egna uppfattningar av kompetens inom digitalisering och elevers upplevelser på sociala medier. Resultatet visar att lärare anser sig behöva mer kunskap om sociala medier och inom arbetssätt som gynnar ett källkritiskt förhållningssätt. Resultatet visar även att analys av material på sociala medier sällan används, med bakgrund i att man anser sig sakna kunskap inom området, vilket potentiellt skapar ett kunskapsglapp i förmågan att kritiskt granska och analysera information.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)