Svårigheter med matematisk problemlösning ur ett elev- och lärarperspektiv : -En kvalitativ studie i årskurs 1-2 om elevers svårigheter i problemlösning samt hur lärare förebygger och följer upp elevernas svårigheter.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om vilka svårigheter som kan uppstå vid problemlösning i matematikundervisningen och hur lärare förebygger och följer upp elevernas svårigheter. Vi har använt oss av en kvalitativ ansats och ett ramverk hämtat ur Mölleheds (2001) avhandling. Vi har genomfört observationer av elever och lärare och semistrukturerade intervjuer med lärarna. Resultatet visar vilka svårigheter elever har i problemlösningsuppgifter samt hur lärare förebygger och följer upp elevernas svårigheter. Elever visar svårigheter med att kombinera föremål, motivera sina lösningar, förstå matematiska begrepp, förstå texten, separera räknesätten, att ha fokus på rätt detaljer och att de gjorde slarvfel. Lärares förebyggande och uppföljande arbete inkluderade varierande introduktioner, förklaring av begrepp, kartläggande av elevers svårigheter, erbjuda individuellt stöd, och använda helklassdiskussionen som ett sätt att reda ut befintliga svårigheter som uppkommit, genom att lyfta olika strategier. Slutsatsen är att elevers svårigheter är att kombinera föremål, textförståelse, matematiska begrepp, att motivera sina lösningar, räkneförmåga och att behålla fokus på uppgiften. Lärare förebygger elevers svårigheter i problemlösning genom varierande introduktioner, genomgångar, att förklara begrepp och genom att kartlägga elevers svårigheter. Lärare följer upp elevers svårigheter genom att erbjuda individuellt stöd både i och utanför undervisningen i klassrummet och diskutera elevers svårigheter, möjliga lösningar och möjliga strategier i helklassdiskussioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)