Förslag på design av digitala knuffar för vägledning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Allt fler beslut tas i samband med skärmar, bland annat på grund av den ständigt växande e-handeln. När människor tar beslut påverkas de av hur valmiljön är utformad samt av heuristikeroch fördomar, vilka är mentala genvägar. Människor influeras av heuristiker och fördomar dådet ofta är svårt för dem att ta beslut som grundas på all information som presenteras. Knuffarär ett sätt att vägleda människor till att göra specifika val utan att sätta begränsningar för derasfrihet och har företrädesvis använts i icke-digitala kontexter, men har nu även introduceratsinom informatik. För att knuffar ska kunna utvecklas och användas digitalt är det dock viktigtmed kunskap om hur människor gör val samt om den påverkan knuffar har. Även tidigareforskning om digitala knuffar efterfrågar studier om hur digitala knuffar kan designas och omderas påverkan på människors val online. Då knuffar är ett relativt nytt begrepp inom informatik, och att fler studier om ämnetefterfrågas, undersöker denna studie hur digitala knuffar kan designas för att vägledamänniskor till hållbara val på nätet. Studien utfördes med en designorienterad forskningsansatsdär digitala knuffar designades utifrån fyra olika heuristiker och fördomar. Knuffarnaapplicerades sedan på en e-handelssida och testades med hjälp av en prototyp. Processen fördesign och utvärdering av de digitala knuffarna itererades fyra eller fem gånger för attexplorativt testa olika sätt att designa knuffarna på relaterat till forskningsfrågan. Studien bidrarmed ett antal förslag för hur digitala knuffar kan designas utifrån heuristiker och fördomar medfokus på vägledning och hållbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)