Hur pedagogerna synliggör talbegreppet i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Författare: Mia Holmgren; [2012]

Nyckelord: talbegreppet; förskola; pedagoger; aspekter;

Sammanfattning: Abstrakt Syftet med undersökningen var att ta reda på hur, och i vilka situationer pedagogerna synliggör talbegreppet för barn i förskolorna och vilka aspekter av begreppet som synliggörs för barnen. Empirin har samlades in med hjälp av intervjuer, både muntliga och skriftliga, som senare kompletterades med observationer av pedagogens arbete. Intervjuerna gjordes på två förskolor i samma kommun. Sex pedagoger deltog i undersökningen. Resultatet visar att pedagogerna arbetar aktivt med att synliggöra talbegreppet för barnen i förskolan och lyfter fram olika aspekter, som ett-till-ett principen, stabila ordningsprincipen, kardinaltalsprincipen, abstraktionsprincipen och principen om irrelevant ordning för att fördjupa deras begreppsbildning. Pedagogerna arbetade bland annat med sång, sagor och konstruktion för att fördjupa barns kunskaper om talbegreppet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)