Waldorfpedagogik Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik

Detta är en C-uppsats från

Författare: Erica Strand; [2010]

Nyckelord: Waldorfpedagogik; ämnesintegrering; arbetssätt; sk;

Sammanfattning: SammanfattningStudien har två sammankopplade syften. För det första ville vi beskriva de teoretiskamotiveringarna till varför Waldorfpedagogiken grundar sig på konstnärlig undervisning ochpå vilket sätt den konstnärliga undervisningen används i icke-traditionellt konstnärliga ämnensom matematik och svenska för de tidigare åldrarna. Vi ville därigenom även diskuteralärarens roll som undervisnings- och uppfostringskonstnär. För det andra var vi intresseradeav att undersöka elevers och lärares erfarenhet och inställning till den konstnärligaundervisningen i läs-, skriv- och matematikinlärningen för de tidigare åldrarna. Intervjudelenomfattade sju elever i fyra årskurser och två klasslärare på en Waldorfskola. Vi har ocksåintervjuat två elever som har gått ur Waldorfskolan.Resultatet av den teoretiska delen av studien visar att Waldorfpedagogiken bygger på enhelhetssyn av barnet, vilket motiverar den konstnärliga undervisningen. Waldorfskolan villmed lärarens hjälp engagera hela barnet. De själsliga förmågorna vilja, känsla och tanke måstestimuleras genom upplevelser och aktiviteter för att barnet skall känna lust för lärandet som isin tur leder till en fördjupad förståelse och kunskap som består. Målet är att få fria ochsjälvständiga individer. Resultatets betydelse för läraryrket är att det skapar förutsättningar förlärare att bli inspirerad till att arbeta mindre lärobokstyrt och i stället använda sig av enkonstnärlig undervisning som ger upplevelser och aktiviteter för ett meningsfullt och lustfylltlärande.Resultatet av intervjudelen visade att eleverna var nöjda med sitt sätt att lära sig på. Denkonstnärliga undervisningen ur lärarnas perspektiv stämde överrens med våra teoretiskautgångspunkter i intervjufrågorna. Den manliga läraren strävade efter att vara enundervisnings- och uppfostringskonstnär och gav oss tydliga exempel på hur man kan arbeta iWaldorfskolan för att skapa upplevelser för barnen. Ett exempel på en upplevelse var när hanklädde ut sig till en arabisk trollkarl i samband med att han introducerade arabiska siffror förbarnen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)