”Du kan göra illa dej…” : Hur gestaltas riskfylld lek i bilderböcker?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: I denna studie analyseras bilderböcker med fokus på hur riskfylld lek och maktrelationer skildras. Analyserna sker med hjälp av narratologiska begrepp. Viktiga begrepp i analysen av bilderböckerna, utöver riskfylld lek, är makt, motstånd och förhandling. Tidigare forskning visar att riskfylld lek är gynnsam för barnens både fysiska och kognitiva utveckling och deras förmåga att bedöma risker. Analysen är en kvalitativ bilderboksanalys med syfte att belysa hur riskfylld lek och barns självständighet gestaltas i bilderböcker för barn i förskoleålder. Det framkom att den riskfyllda leken gestaltas på olika vis i de olika bilderböckerna, men med ett övergripande tema där leken är lustfylld för barnen. I de analyserade bilderböckerna är i vissa fall de vuxna inte närvarande, när de vuxna finns med i berättelserna så har de övergripande ett negativt synsätt kopplat till de risker barnen möter i leken. Att arbeta pedagogiskt med samtal och aktiviteter kring litteratur som gestaltar riskfylld lek kan medföra att representationerna i bilderböckerna samt i de normer barn och pedagoger möter i förskolan skulle kunna ändras för att bättre överensstämma med utbildningsteori och barns egna erfarenheter. Samtalen, med fokus på ämnen som riskfylld lek, makt och delaktighet kopplat till förskolans verksamhet, kan möjliggöra för barn att genom dessa samtal påverka sin egen situation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)