Vilken nytta har studenter av extraarbeten som inte matchar deras utbildningsområde? : En kvalitativ studie om vilka kompetenser ett icke-matchande extraarbete medför

Detta är en Kandidat-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Författare: Joanna Eriksson; Ann-sofie Widlund; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Manpowers Work Life undersökning från maj 2008 visar att ungefär hälften av alla högskole- och universitetsstudenter väljer att arbeta vid sidan av studierna. Undersökningen visar vidare att endast en fjärdedel av dessa studenter har ett extraarbete som matchar deras utbildningsprofil. Det finns även en oro bland studenterna att inte få ett framtida arbete inom deras utbildningsområde (Manpower A, 2008). Detta väckte ett intresse hos oss att undersöka vilken nytta ett icke-matchande extraarbete har haft för en student som idag är nyutexaminerad samt har ett arbete inom dennes utbildningsprofil. Vi vill undersöka nyttan av ett icke-matchande extraarbete ur två perspektiv, både ur den nyutexaminerade studentens syn men även ur deras nuvarande arbetsgivares syn. Vi har valt att genomföra en kvalitativ undersökning då vi anser att intervjuer med nyutexaminerade studenter och deras nuvarande arbetsgivare bäst fångar de perspektiv och synsätt dessa aktörer har. Intervjuer bidrar i stor utsträckning till personliga reflektioner vilket vi vill uppnå. Samtliga nyutexaminerade studenter har under studietiden varit anställda av Manpower Student och genom dem arbetat extra som konsulter, men flertalet av de tillfrågade har även haft andra icke-matchande extraarbeten utöver konsultuppdragen. Vi utgår från Keens kompetenshand och de fem kompetenserna färdigheter, kunskaper, erfarenheter, kontakter samt värderingar för att fånga vilka kompetenser ett icke-matchande extraarbete kan tillföra en individ. För att få en bättre helhetsbild har vi även valt att se till teorier angående anställningsbarhet bland studenter samt HRM- koncept (hur organisationer tillvaratar personalens behov på olika arbetsplatser). Undersökningens resultat visar att den generella synen på icke-matchande extraarbete är att dessa uppskattas av både studenter och arbetsgivare samt att de kan underlätta steget ut på arbetsmarknaden efter avslutade studier. De främsta kompetenserna ett icke-matchande extraarbete har tillfört studenterna är arbetslivserfarenhet och färdigheter i form av emotionell kompetens. Detta anser både de nyutexaminerade studenterna och deras nuvarande arbetsgivare. Gällande kompetenserna kunskaper, kontakter samt värderingar skiljer sig åsikterna mellan aktörerna kring vilken nytta icke-matchande extraarbete medfört.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)