När mellanchefen är chefen : En kvalitativ studie i mellanchefers påverkan på intraprenörskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Tidigare forskning inom intraprenörskap har till stor del fokuserat på hur ledningen kan påverka intraprenörskapet i ett företag, majoriteten av befintlig forskning har dessutom utförts i USA. Den här uppsatsen ämnade att studera hur mellanchefers arbete främjar eller motverkar intraprenörskap i svenska produktbaserade företag. Genom en kvalitativ undersökning baserad på fem stycken semi-strukturerade intervjuer samlades nödvändiga data för studien. Data analyserades sedan utifrån en framtagen analysmodell baserad på fyra relevanta variabler inom ämnet, risk, chefsstöd, belöningssystem samt tillgången till tid. De slutsatser som dragits av studien är att mellanchefer har en viktig roll i att påverka det intraprenöriella klimatet inom de undersökta företagen. Möjligheten att påverka varierade dock kraftigt mellan de olika variablerna delvis beroende på graden av bemyndigande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)