Meningsfulla aktiviteter och upplevelsen av skapande aktiviteter hos elever i årskurs två

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabilitering

Sammanfattning: Barn lär sig genom deltagande i meningsfulla aktiviteter därför är det relevant att studera vad elever anser som meningsfullt. Forskning har visat att skapande aktiviteter har en positiv inverkan på hälsan, därför ansågs det väsentligt att studera hur elever upplever skapande aktiviteter. Syfte: Examensarbetet syftar till att beskriva val av meningsfulla aktiviteter och upplevelsen av skapande aktiviteter hos elever i årskurs två. Metod: Metoden är en integrerad design där författarna studerade vad elever i grundskolan anser som meningsfullt och även mer specifikt studerade vad elever anser om skapande aktivteter. Ett bekvämlighetsurval ägde rum på en grundskola i södra Sverige där inklusionskrite-rierna var både flickor och pojkar i årskurs två. I datainsamlingen deltog 15 elever. Datainsamlingsinstrumentet CHILD (Children, Health, Intervention, Learning and Development) som är ett strukturerat intervjuformulär med slutna frågor tillämpades. Som komplement till instrumentet användes en intervjuguide med öppna och semistrukturerade frågor. Resultat: Resultatet visar även att det fanns individuella skillnader mellan elevers val av meningsfulla aktiviteter. Inga större skillnader på vilken skapande aktivitet som ansågs roligast kunde avläsas. Samtliga elever ansåg det som viktigt att gå i skolan. Samtliga elever var ofta med kompisar varav majoriteten av dessa ansåg det som viktigt. Slutsats: Teoretiska ämnen och fysiska aktivteter ansågs mer meningsfullt än skapande aktiviteter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)