Hur ledare motiverar sina medarbetare till lärande och kompetensutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Studien är baserad på djupgående intervjuer med sex ledare på ett större svenskt företag. Den är utarbetad på ett abduktivt sätt vilket innebär att den under hela uppsatsens gång pendlat mellan teori och empiri och på så sätt uppnått en djupare förståelse för det undersökta objektet. Syftet med denna uppsats är att kartlägga och analysera hur chefer/ledare motiverar sina medarbetare till lärande och kompetensutveckling. I och med samhällets ständiga förändring och utveckling har ledarna för dagens moderna organisationer fått en annan roll. De har blivit mer beroende av att kunna påverka människors förståelse för sitt arbete istället för att direkt styra arbetet. Detta innebär för medarbetarna i en organisation att man ständigt måste utveckla sin kompetens. För att detta ska ske krävs att man är motiverad till att lära sig och här har ledarna idag en stor roll. Det finns ett stort antal faktorer som gör en medarbetare motiverad. Enligt denna studie är informationsflöde, väl kommunicerade företagsmål, kompetensutvecklingsplanering, medarbetarsamtal, arbetssätt och belöningar av olika slag de mest motiverande faktorerna. Studiens tre centrala begrepp - ledarskap, motivation och kompetensutveckling ligger i fokus eftersom dessa tre begrepp blir alltmer viktigare i dagens moderna organisationer. Nyckelord: Motivation, Ledarskap, Kompetensutveckling, Lärande, Medarbetarsamtal, Arbetsgrupper

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)