Organisationskultur inom Handelsbanken och Swedbank. : En studie om organisationskultur och hur den påverkar motivationen hos de anställda inom dessa banker.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur organisationskulturen ser ut inom Handelsbanken och Swedbank och att ta reda på hur detta i sin tur påverkar de anställda på dessa två banker. Metod: Studien genomfördes med en kvalitativ forskningsdesign där data insamlades genom åtta semistrukturerade intervjuer. Studien har analyserats med en kvalitativ innehållsanalys med deduktiv ansats. Resultatet redovisas genom en identifiering av teman med utgångspunkt efter empirin. Resultat och slutsats: Under vår undersökning har vi kommit fram till att Handelsbanken, som är en decentraliserad organisation, har ett driv för personlig utveckling och främjar personligt engagemang i vardagligt arbete hos sina anställda. Detta är något som vi tydligt märkt när vi utfört våra intervjuer med personal från båda instituten. Swedbank beskrivs med mer fokus på enskilda specificerade arbetsuppgifter, har ett tydligt arbetssätt för anställda och riktar sig inte specifikt mot enskilda anställdas utveckling i företaget. Examensarbetets bidrag: Vårt arbete bidrar med en mer djupgående förståelse till hur skillnader hos dessa två stora aktörer i den svenska banksektorn ser ut, främst i termer av ledarskap, motivation och organisationskultur. Studien ger en inblick i hur de organisationskulturer som råder på dessa institut påverkar de anställda inom organisationen samt hur ledarskapet kan variera från en centraliserad till en decentraliserad organisation. Förslag till vidare forskning: Denna studie bidrar till forskning om organisationskultur och motivation, detta genom att undersöka skillnader i den dagliga verksamheten hos två av Sveriges största bankinstitut som erbjuder homogena produkter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)