Sociala Relationer : En fallstudie av marknadsföring på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: Denna uppsats är en deskriptiv fallstudie av två Facebook-sidor vars syfte är att försöka besvara frågan, bör organisationer lägga ner resurser på deras närvaro i sociala medier och i sådana fall, varför? Syftet är att visa hur det kan se ut när stora etablerade företag ger sig ut på sociala medier. Detta är en uppsats som ämnar påvisa sambandet mellan marknadsföring och sociala medier för att visa fördelar och nackdelar. Därför behandlas inläggen med hjälp av semiotik och kommutationstest. Samtalsintervju används för att ge bakgrund till den netnografiska delen, där rapporter hämtade direkt från Facebook säger vilka användare det är på sidan. Det är också där vi finner empirin för denna kvalitativa studie. De teoretiska perspektiven som används är Public Relations (PR), CSR/Issues Management och deltagande mediekulturer för att ge tyngd till argumenten. Marknadsföring på sociala medier kräver tid och engagemang. Det är också effektivt vid skapandet av varumärkesambassadörer. Det ska inte ses som ett tillägg till en organisations marknadsföring, utan som en essentiell del. Marknadsföringen går mot en intressant utveckling, vilke gör att tidigare tänk kring marknadsföring inte är längre applicerbart. Det kommer att behövas mer aktuell forskning och nya metoder för att studera detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)