Vad, när och varför läser pojkar : En kvalitativ intervjustudie om pojkars läsmotivation i årskurs 1 och 2

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att bidra med kunskap om faktorer som påverkar motivationen för läsning hos pojkar i den tidiga läsundervisningen. Studien kan ses som ett bidrag till ökad förståelse om pojkars läsmotivation för lärare med intresse för pojkars läsning, dock med beaktan av studiens kontext för generalisering. Studiens resultat är baserat på elva semistrukturerade intervjuer med pojkar, sex stycken i årskurs 1 och fem stycken i årskurs 2. Intervjuerna har analyserats utifrån en tematisk analysmetod där vi funnit sex teman; Pojkar vill läsa spännande böcker; ”Oftast Kalle Anka, för att jag har dem”; Pojkar motiveras till läsning när det är bekvämt, tryggt och lugnt; Pojkar motiveras till läsning när de känner att de kan och utvecklas; Pojkar menar att läsningen är viktig att kunna sen, att de behöver den i framtiden samt Läsning som praktisk nytta för sin egen skull. Dessa teman redovisar studiens pojkars motivationsfaktorer för läsning i den tidiga läsundervisningen. Resultatet visar att studiens pojkar är intresserade av att läsa böcker där de upplever spänning och humor i innehållet. Vidare motiveras pojkarna i studien till att läsa när de känner att de utvecklas och upplever en tilltro till sin läsförmåga. Faktorer som en bekväm och trygg omgivning samt en läsmiljö där pojkarna kan koncentrera sig har även betydelse för när studiens pojkar upplever läsmotivation. Om de vill ha helt tyst eller musik i bakgrunden påverkas av faktorn hur långt de kommit i sin läsutveckling och således av hur mycket de behöver fokusera på avkodningen. Studiens resultat visar även att få lära sig mer om sitt fritidsintresse, om något som har en relevans utanför läsningen som aktivitet samt vetskapen om att läsningen är viktig i ett framtidsperspektiv motiverar studiens pojkars att läsa och utveckla sin läsförmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)