Flerspråkighet i förskolan : En studie om hur pedagoger uppmuntrar flerspråkiga barn för att lära sig det svenska språket

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Flerspråkiga barn har ökat i förskolan visar tidigare forskning och statistik. Detta leder till att det ställs större krav på förskolor och pedagoger, vilket i sig innebär att det blir mer och mer viktigt att ha kunskap om flerspråkighet inom förskolläraryrket. Syftet med uppsatsen är att studera på vilket sätt pedagoger uppmuntrar och stimulerar flerspråkiga barn för att de ska lära sig det svenska språket. Genom kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med sex pedagoger från två olika förskolor försöker denna studie besvara syftet. Studiens resultat diskuteras utifrån ett sociokulturellt perspektiv samt begreppet proximal utvecklingszon. Studiens resultat visar att förskollärare behöver öka sina kunskaper om barns andraspråk och kultur. Några av pedagogerna i vår studie upplever osäkerhet i sitt arbete med de flerspråkiga barnen när det gäller metoder. Samtidigt visar pedagogerna intresse och uppmärksamhet för olika metoder i de dagliga aktiviteterna, som används för att stimulera och kommunicera med de flerspråkiga barnen. Det kan handla om att läsa böcker, sjunga sånger och leka lekar. Resultatet visar även att flerspråkiga pedagoger (med samma modersmål som barnen) kan ha en stor roll i sådana sammanhang som i undervisningen och i de dagliga aktiviteterna, där modersmålet har en stor roll i språkstimuleringen. Även vårdnadshavarnas roll är viktig för deras barns språkliga utveckling när det gäller modersmålet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)