”Alla får vara med” : En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner kring begreppet ”alla får vara med”  

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att belysa hur förskollärare från två olika förskolor ser på begreppet ”alla får vara med”. För att få inblick i hur och om de två olika verksamheterna använder begreppet och vad förskollärarna har för förhållningssätt till begreppet har tre stycken frågeställningar formulerats som berör vad förskollärare har för relation till begreppet “alla får vara med”, vad de har för föreställningar om barns agerande gällande begreppet “alla får vara med” samt hur de hanterar barns uteslutande av varandra i fri lek. Vidare formulerades intervjufrågor för att samla in empiri genom semistrukturerad intervju. I studiens resultat framkommer att majoriteten av de intervjuade förskollärarna tycker att det är ett svårt begrepp att förhålla sig till men att begreppet inte används i någon större utsträckning i de undersökta verksamheterna. Förskollärarna talar om respekt gentemot barnen och rätten att själva välja. I studien diskuteras strategier som används av barn för uteslutning av varandra och hur viktigt det är som förskollärare att vara närvarande för att upptäcka utanförskap och vidare kunna undersöka om det är något självvalt eller om det direkt handlar om uteslutning.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)