Sökning: "förskolans demokratiuppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden förskolans demokratiuppdrag.

  1. 1. Förskolan som demokratisk träningsarena : En diskursanalytisk fokusgruppsstudie om förskolans demokratiuppdrag

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alexandra Schultz; [2024]
    Nyckelord :demokrati; diskursanalys; förskola; förskollärare; samhällsmedborgare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare talar om förskolans demokratiuppdrag samt vilka konsekvenser dessa uttalanden kan få för barnen och deras samhälleliga delaktighet både nu och i framtiden samt för samhället i stort. Syftet besvaras genom forskningsfrågorna; Vilka diskurser ger förskollärare uttryck för gällande demokratiuppdraget i förskolan? Vilka effekter kan dessa diskurser få för barns möjligheter att tillägna sig demokratiska värden i förskolan? samt Vilka effekter kan dessa diskurser få för ett framtida demokratiskt samhälle? Studiens vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkt är diskursanalys. LÄS MER

  2. 2. Demokratins utmaningar, vad har det med förskolan att göra? : En intervjustudie om hur förskollärare tolkar och konkret arbetar med förskolans demokratiuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Martina Bodving; Helena Åkesson; [2023]
    Nyckelord :democracy; preschool; democratic mission; dimensions of democracy; influence; participation; communication; interaction; children as future democratic citizens;

    Sammanfattning : Preschool has an important role in society to form future democratic citizens (Biesta 2003, ss.62f). The education act (SFS 2010:800 1 kap 5§) and Curriculum for the preschool - Lpfö 18 (Skolverket 2018, s.5) maintain that the preschool should be based on a democratic foundation, connect to and solidify respect for basic democratic values. LÄS MER

  3. 3. Barns självkänsla, självbild och tilltro till den egna förmågan : Förskollärares föreställningar om arbetet med barns självkänsla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :jennifer lindroos; Sara Hagberg; [2022]
    Nyckelord :Child vision; Preschool teacher s approach; Influence and Participation; Self-esteem; Trust.; Barnsyn; Förskollärares förhållningsätt; Inflytande och Delaktighet; Självkänsla; Tilltro;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur förskollärare erfar sina möjligheter att påverka barns självkänsla. För att bidra med ökad kunskap och förståelse kring arbetet med att stärka barns självkänsla, då det påverkar barns inflytande och delaktighet i sin vardag som är en del av förskolans demokratiuppdrag. LÄS MER

  4. 4. Till slut är allting demokrati : Pedagogers syn på realiseringen av demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Guldbrandsson; Elin Larsson; [2021]
    Nyckelord :Biesta; demokrati; demokratiuppdrag; förskola; realisering;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på hur realiseringen av förskolans demokratiuppdrag upplevdes och beskrevs av förskollärare och barnskötare. Semistrukturerade intervjuer valdes som datainsamlingsmetod och totalt intervjuades fyra förskollärare och två barnskötare. LÄS MER

  5. 5. "Det handlar om oss som finns i förskolan" : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar om förskolans demokratiska uppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Littke; Daniella Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; värdegrund; förskola; läroplansteori; delaktighet; inflytande; normer och värden; förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att få kunskap om barnskötares och förskollärares uppfattningar om förskolans demokratiska uppdrag. Studien inriktas mot hur de båda yrkesrollerna uppfattar att de transformerar läroplanens formulerade demokratiuppdrag. LÄS MER