Sökning: "symbolförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet symbolförståelse.

  1. 1. "Det ser ut som ett äpple som är upptuggat" : En studie om hur barn tolkar grafiska symboler och hur förskollärare undervisar om symboler.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Samuelsson; Olivia Stamborg Fridlund; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskolebarn; förskollärare; ikoner; grafiska tecken; symboler; kommunikativa symboler;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskolebarn tolkar och förstår symbolers kommunikativa funktioner. Vidare syftar studien till att generera kunskap om hur förskollärare kan stötta barns symbolförståelse i förskolans verksamhet. Specifikt avser studien att besvara följande frågor: 1. LÄS MER

  2. 2. "Även för hörande betyder ordet algebra i princip ingenting" : en studie av döva elevers svårigheter med symbolförståelse inom algebra ur några dövlärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Isabel Ekman; [2011]
    Nyckelord :algebra; döva elever; teckenspråk; tvåspråkighet; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att ta reda på om döva elever har svårigheter inom algebra. Inom algebra fokuseras då de tre symbolbetydelser som är karakteristiska för ekvationer, likhetstecknet, minustecknet samt bokstavssymbolerna. LÄS MER

  3. 3. Autismdiagnostiserade barn i specialförskolan - om pedagogers roll i det pedagogiska arbetet med barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Diana Persson; Jessica Pireci; [2011]
    Nyckelord :Autism; förskola; lärare; visuell pedagogik;

    Sammanfattning : Persson Diana & Pireci Jessica. (2011). ”Autismdiagnostiserade barn i specialförskolan - om pedagogernas roll i det pedagogiska arbetet med barnen.” Syftet med vår undersökning var att ta reda på hur lärare i en specialförskola ser på arbetet med autismdiagnostiserade barn och hur dessa bemöts utifrån sina egna förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för personer med autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Hälsoakademin

    Författare :Malin Ekström; Annelie Ohlsson; [2010]
    Nyckelord :Autism; alternativ och kompletterande kommunikation; kommunikation; effekt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva effekten av alternativ och kompletterande kommunikation för personer med autism. Metoden som användes var en litteraturstudie där 11 vetenskapliga studier användes som underlag till resultatet. Resultatet visade att personer med autism bl.a. LÄS MER

  5. 5. Vilken betydelse anser lärare att svenska språket har för elevens matematiska förståelse?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Samuel Kakembo; [2007]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; vardagsmatematik; symbolförståelse; begreppsbildning; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att undersöka vilken betydelse lärare anser att svenska språket har för elevens matematiska förståelse. Syftet är också att ta reda på vilka arbetssätt i matematik som de intervuade lärarna anser fungerar bäst för elever med brister i svenska språket. LÄS MER