Svenska elitgolfspelande kvinnors upplevelser av en dubbel karriär

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Syftet med studien var att utforska svenska elitgolfspelande kvinnors upplevelser av en dubbel karriär i övergången till högre studier. I studien deltog 8 intervjupersoner, kvinnor i åldrarna 19–29 (M=25, SD=3.25) där samtliga deltagare har erfarenhet av att kombinera elitgolf och högre studier. I studien genomfördes två fokusgruppsintervjuer och var baserade på karriärövergångsmodellen. Alla deltagarna har varit aktiva inom golf i minst 9 år(M=14.75, SD=4.5). Resultatet analyserades via en kvalitativ innehållsanalys med utgångspunkt från karriärövergångsmodellen och delades in i åtta kategorier utifrån de teoretiska begreppen utmaningar, resurser, hinder och copingstrategier. En översikt av resultatet presenteras i Bilaga 1. Resultatet visar att deltagarna upplever flera olika utmaningar, där en av de mest förekommande utmaningarna var tidsbristen i balansen mellan olika delar av livet. Enligt deltagarna är stödet från golfkompisar och friheten att planera sin tid betydande resurser. De upplevda hinder som ansågs hämma utveckling refererar till brist på återhämtning samt bristande ekonomi. För att hantera den dubbla karriären användes flera copingstrategier, där den viktigaste relaterar till att planera och strukturera. Studiens resultatstämmer överens med tidigare forskning och genererar vilka upplevelser som inkluderas försvenska elitgolfspelande kvinnor som genomför en dubbel karriär. Några av de intressanta resultaten i studien var att en lång golfkarriär ansågs både som positivt och negativt och att en sommaridrott som golf underlättar den dubbla karriären.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)