Perceptions of Swedish Dairy Companies and Their Role in Sustainable Development

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Sammanfattning: I denna uppsats utforskar författaren hur svenska mejeriföretag uppfattas som hållbara. Både från anställda inom Sverige största mejeriföretags perspektiv och från svenska konsumenters perspektiv. Syftet med denna studie var att få en mer nyanserad förståelse för hur ett hållbart livsmedelssystem skulle kunna se ut i Sverige i framtiden. Detta genom att identifiera några av de övergripande uppfattningarna om den nuvarande svenska mejeriindustrin. I denna studie tillämpades en kvalitativ forskningsansats som baserades på intervjuer och en fokusgrupp i syfte att generera en tematisk analys. Genom resultatet från studien identifierade författaren en motsättning mellan konsumenters ökande efterfrågan på svenska mejeriföretag att tillhandahålla mer miljömässigt hållbara produkter samt konsumenters fortsatta efterfrågan på mejeriprodukter att uppfylla behov utanför hållbarhetsområdet. Författaren diskuterade också den existerande klyftan mellan kommunikation från svenska mejeriföretag och svenska konsumenter i att skapa värde från olika hållbarhetsinitiativ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)