Bygga broar eller sänka skepp? : En kvalitativ studie av medarbetares upplevelse av samverkan i socialtjänsten

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie handlar om de erfarenheter och upplevelser som socialarbetare har av samverkan inom socialtjänsten. Den handlar även om de organisatoriska förutsättningar som finns för en samverkan inom socialtjänstens olika verksamhetsområden. Teorier som kommer att behandlas i denna uppsats är samverkansteori och nyinstitutionell teori. Studiens syfte är att undersöka medarbetarnas uppfattning av samverkan inom socialtjänsten. Syftet är också att få en ökad kunskap och förståelse om hur en samverkan inom socialtjänsten fungerar och vilka hinder och möjligheter som finns för en samverkan inom organisationen. Vår ambition till forskningen är att visa på hur samverkan fungerar i praktiken inom socialtjänsten samt bidra till ökad kunskap. Studien syftar till att synliggöra de omständigheter som kan påverka samverkan mellan utredare och behandlare i två kommuner i Skåne. Resultatet påvisar att ett antal faktorer påverkar samverkan inom socialtjänsten där vissa faktorer är svårare för socialarbetare att utöva inflytande på än andra. En stor utmaning är definitionen av samverkan, organisatoriska förutsättningar samt möjligheter och hinder. Det råder en oenig bild av definitionen av samverkan samt hur organisationen bör arbeta med samverkan. Det framgår även att olika faktorer som relation mellan utredare och behandlare, rivalitet, kultur, kunskap och erfarenhet samt olika synsätt påverkar samverkan inom socialtjänsten. De organisatoriska förutsättningarna för samverkan som beskrivs är tid, rutiner, ledarskap och beslutvägar, som påverkar socialarbetarna på gräsrotsnivån. Slutsatsen är att organisationer som strävar efter att främja och utveckla en god samverkan bör definiera samverkan, avsätta tid för samverkan och prioritera samverkan i alla led.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)