Inkludering, hur, varför och för vem? : En kunskapsöversikt om hur inkludering kan främja elevers läsförståelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Tack vare Salamancadeklarationen har begreppet inkludering fått stort genomslag i världen. Inkludering är idag ett centralt begrepp och inte minst i skolan. Syftet med översikten var att undersöka vad som kännetecknar forskning om inkluderande arbetssätt i läsförståelse. Vi sökte i olika databaser och med hjälp av relevanta sökord identifierade vi vårt forskningsområde. Vi avgränsade våra sökningar genom att lägga till olika filter vilket slutligen ledde till de åtta artiklar som utgör grunden i vår kunskapsöversikt. Olika jämförelsepunkter valdes ut som svarade mot vårt syfte. En kartläggningsmatris användes för att få en tydlig och översiktlig bild över artiklarnas innehåll. Gemensamt för den forskning som vi har identifierat är att många elever ofta saknar strategier i att processa text, göra inferenser samt metakognitiva strategier. Det framgår i vår analys att undervisning måste individualiseras och anpassas utifrån elevers olika behov. Artiklarna beskriver olika svårigheter som elever kan befinna sig i dock i relation till en grupp. Det framgår i vårt resultat att undervisning måste anpassas efter alla elevers olika behov för att inkludera elever i läsförståelse. Vår kartläggning har visat på framgångsrika, inkluderande lässtrategier som främjar läsförståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)