“Du kommer få välja, du får vänta på din tur” : En studie om förskollärares arbetet med yngre barns delaktighet och inflytande i förskolans planerade aktiviteter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Förskollärares möjliggörande och begränsande i arbetet med yngre barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet är påverkat av flera aspekter. Tidigare forskning och egna erfarenheter har gett oss anledning att vilja skapa en förståelse för hur detta arbete kommer till uttryck i förskolan. Vårt syfte har varit att undersöka förskollärares arbete och uppfattningar om yngre barns delaktighet och inflytande i samlingen som planerad aktivitet. I ett försök att komma åt detta har vi gjort observationer och intervjuer med förskollärare. Utefter de mönster vi såg träda fram analyserade vi material med hjälp av Basil Bernsteins begrepp svag och stark klassifikation och inramning. Studien visar på hur barns delaktighet och inflytande står i relation till förskollärarens makt att ge barn just den delaktigheten och inflytandet. Resultatet har även gjort det betydelsefullt att i diskussionen lyfta aspekter som förskollärarna menar är faktorer som påverkar deras sätt att möjliggöra och begränsa barns delaktighet och inflytande i verksamheten. Vilket också gav oss nyfikenhet om fortsatt forskning.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)