Ett klick bort : En tvärsnittsstudie om Generation Z:s konsumtionsmönster kring Black Friday

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka om prisreducering, julhandel, känslor och erfarenheter på den svenska online-marknaden följer tidigare påvisat konsumtionsmönster i fysiska butiker kring Black Friday. Metod: Tvärsnittsstudien har utförts bestående av en enkätundersökning för att identifiera mönster och samband för Generation Z:s konsumentbeteende under Black Friday i förhållande till de fyra faktorerna. Totalt deltog 119 st studenter från Högskolan i Borås i enkätundersökningen från ett bekvämlighetsurval. Resultat: Studien visar på ett etablerat samband mellan vikten av prisreduceringar och julklappshandel. Vidare visade resultatet på en positiv relation mellan associationen av positiva känslor och tidigare positiva erfarenheter där stockout, tidseffektivitet och spontanshopping hade en större påverkan. Slutligen gick det även att observera en positiv relation mellan associationen av negativa känslor och tidigare negativa erfarenheter. Dock kunde ett undantag identifieras då tidseffektivitet visade på ett negativt samband där erfarenheten inte ökar associationen av negativa känslor. Originalitet/Värde: Då utformningen av marknadsföringen är vital för att generera en ökad försäljning blir det också viktigare att förstå vad som driver konsumenten till köp. Tidigare studier undersöker primärt den fysiska marknaden men då internet utgör en stor del av vardagen för Generation Z blir online shopping mer och mer relevant. Online-handeln i Sverige fortsätter att växa kontinuerligt och konkurrensen ökar avsevärt varje år. Studien har därför bidragit med en ökad förståelse för hur exempelvis företag, marknadsförare och e-handelsbutiker ska kunna anpassa marknadsföringen under Black Friday och liknande prispromotionshögtider för att möta konsumentens behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)