INTERNATIONALISERING AV SVENSKA SMÅ- OCH MEDELSTORA MJUKVARUFÖRETAG I KINA : Faktorer som påverkar internationaliseringen

Detta är en Master-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

Författare: Aziz Hamidi; Emrullah Ucar; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Anledningen till varför företag vill internationalisera sig är många, det kan exempelvis vara av ekonomiska skäl eller att företaget behöver större marknad. Tidigare studier visar att i dagsläget sker internationaliseringsprocess i en snabbare takt jämfört med stegvis process som Uppsalamodellen beskriver. Detta skiljer sig speciellt för högteknologiska företag som är mer beroende av relationer med olika aktörer på marknaden. Tidigare studier visar även att många svenska företag har valt att etablera sig i Kina som är Sveriges viktigaste handelspartner i Asien. Kina är idag världens största e-handelsmarknad, komplext, mångfacetterad och snabbt utvecklande med unika möjligheter. Frågan är vilka faktorer påverkar internationaliseringen och hur dessa påverkar etableringen på en ny marknad som Kina. Denna studie har syftat till att svara på dessa frågor, det vill säga vilka faktorer påverkar valet av en etableringsform och hur de svenska små- och medelstora mjukvaruföretagen gått tillväga, vad som har varit ett problem vid deras internationalisering. Kända internationaliseringsteorier såsom uppsalamodellen, nätverksmodellen och den resursbaserade teorin användes som en grund, för att sedan övergå till vilka faktorer som kunde utgöra hot för små- och medelstora företag som i vår fall var mjukvaruföretagen. Metoden i denna studie har varit av en kvalitativ karaktär. Intervjuer gjorda var semistrukturerade, 4 fallföretag intervjuades och totalt hade vi 6 respondenter. Resultaten analyserades tematisk och totalt drogs 7 slutsatser. Slutsatser omfattade internationaliseringsprocessen, valet av etableringsformen och att viktigaste faktorer vid internationaliseringen till Kina var nätverket med flera. Slutsatser kring företagens etableringsform var att det berodde på resurser och kunskap från tidigare internationaliseringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)