Att prioritera mellan måsten och krav : En studie om hur den specialpedagogiska verksamheten är utformad på kommunala grundskolor - från rektorers perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning:   Mälardalens Högskola                                                   Uppsats i specialpedagogik Akademin för utbildning                                               avancerad nivå 15 hp Kultur, och kommunikation                                                                                                                                      SAMMANFATTNING Jenny Andersson & Anneli Renderstedt    Att prioritera bland måsten och krav   - En studie om hur den specialpedagogiska verksamheten är utformad på kommunala grundskolor – från rektorers perspektiv.   2009                                                         Antal sidor: 39   Syftet med vår studie är att beskriva och analysera hur den specialpedagogiska verksamheten är utformad på de kommunala grundskolorna i Västmanland och Södermanland utifrån rektorernas perspektiv. Studien omfattar en webenkätundersökning där vi vände oss till alla rektorer i Södermanland och Västmanland. Som stöd i arbetet med att tolka och förstå resultatet av undersökningens insamlade empiri har vi försökt att samla en bred bakgrundsbild av ämnesområdet, fördjupat oss i perspektiv som kom att bli vår teoretiska referensram samt tagit del av vad styrdokumenten säger om den specialpedagogiska verksamheten. Vi valde att utgå från Perssons (2001) båda perspektiv, det relationella- och det kategoriska perspektivet som analysverktyg i denna studie. Vi tog dessutom stöd i Nilholm m.fl. (2007) undersökning av den specialpedagogiska verksamheten från tjänstemän på en kommunal nivås perspektiv. Vårt resultat pekar på att den specialpedagogiska verksamheten förhåller sig både till det relationella perspektivet och det kategoriska perspektivet. Resultatet i sig är inte förvånansvärt eller utmärkande, i stora drag påvisar resultatet att elever uppfattas både som elever i behov av särskilt stöd och som elever med behov av särskilt stöd. De kan uppfattas som både inkluderade och stundtals också segregerade. Studiens resultat upplever vi spegla hur skolornas specialpedagogiska verksamhet ser ut, målet är att skolorna skall vara en skola för alla men de har ännu inte hittat vägen ända fram.       ___________________________________________________________________________ Nyckelord: Inkludering, kategoriska perspektivet, relationella perspektivet, skolledare/rektorer, specialpedagogisk verksamhet. ___________________________________________________________________________          

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)