Matematiklärarhandledningens potential att främja lärarnas lärande : En kvalitativ studie om lärarnas användning, upplevda stöd och begränsningar med lärarhandledningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Genom att analysera två valda lärarhandledning har vi en förhoppning om att öka förståelsen för på vilket sätt lärarhandledningen kan ses som en resurs för att ge läraren support att utforma och genomföra matematikundervisning av hög kvalité. Undersökningen är en kvalitativ studie med syftet att undersöka vad lärarna upplever för stöd i en lärarhandledning och vilka begränsningar som läraren upplever vid användandet av den. forskningsfrågorna som ligger till grund för studien är följande: Vilket stöd upplever lärare att lärarhandledningen ger? Vilka begränsningar upplevs av lärarna vid användandet av en lärarhandledning? För att kunna besvara de här forskningsfrågorna valdes semistrukturerade intervjuer med lärare som undervisade i läromedlen Favorit matematik eller Rik matematik.  Intervjuerna genomfördes på olika skolor samt genom en telefonintervju i mellersta Sverige med sex lärare i grundskolans tidigare år 1-3. Studien förhåller sig till två teoretiska ramverk: Davis och Krajcik (2005) och Brown (2009).  Resultatet visade att lärarna utnyttjar lärarhandledningens olika delar på olika sätt i sin matematikundervisning. Antingen ses det som ett recept, verktygslåda där olika delar utnyttjas eller ses som en inspirationskälla där läraren improviserar utan att låta läromedlet styra undervisningen. Begränsningar som framkom av studiens resultat var bland annat att respondenterna upplevde lärarhandledningarna som stressande om materialet följs som ett recept.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)