Diasporafilm & populärkultur : en multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Uppsatsen ‘Diasporafilm & populärkultur: En multimodal diskursanalys av filmerna Boy from Heaven och Holy Spider’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för fortsättningskursen i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna uppsats analyserar vi filmerna Boy from Heaven (2022) och Holy Spider (2022) med målet att utforska deras relationer till diasporiskt filmskapande samt populära, västerländska narrativa och stilistiska troper. Detta utförs i form av en multimodal (kritisk) diskursanalys, vilken även innehåller vissa element av narrativ och semiotisk analys. Vår studie visar hur den diasporiska filmtraditionen samexisterar med andra genrer i våra studieobjekt, specifikt film noir och spionthrillers. Vidare studeras hur filmerna interagerar med underliggande genre-relaterade samt yttre politisk-religiösa diskurser. Här visar vi bland annat hur filmerna skildrar religiös tro som verklig och viktig, samtidigt som de belyser hur religionen används för att kanalisera samhälleliga kvinnofientliga praktiker och uppmuntra till extremism och våld. Vi ser även hur filmerna genom antagandet av populärkulturella troper kan anses anamma och vidareföra problematiska diskurser såsom marginalisering och bestraffning av kvinnor trots att detta i grunden inte är deras menade syfte. I filmerna visas hur religion inte är en frikopplad och icke-politisk enhet utan snarare integrerad och dynamisk inom samhället. Mot denna bakgrund syftar uppsatsen till att skapa en bättre förståelse av hur dessa budskap kommuniceras och kompliceras i mötet mellan interkulturella och populärkulturella berättargrepp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)