Sång i förskolan - en aktionsforskningsstudie med fokus på pedagogernas engagemang och kompetenser inom sångundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Genom en aktionsforskningsstudie, har vi genomfört ett utvecklingsarbete på en förskoleavdelning för barn i åldern tre till fem år med fokus på sångundervisningen. Studien handlar om hur pedagoger kan skapa förutsättningar för att barnen i förskolan ska få möjlighet att utveckla sina sångförmågor. Vi har identifierat att ett utvecklingsarbete inom förskolans sångundervisning är relevant då vi, vid våra tidigare arbetsplatser, uppmärksammat barnens bristande intresse för sång och att dessa stunder inte upplevdes vara meningsfulla för barnen. Vår tolkning var att en del av problemet med barnens bristande sångintresse låg i pedagogernas bristande engagemang och kompetenser i sång och sångundervisningen. Genom aktionsforskning, med observationer i form av videoinspelningar och fältanteckningar samt reflektionsmöten med pedagogerna på en förskoleavdelning i Sverige, har aktioner utförts i syfte att stärka pedagogernas kompetenser inom sångundervisning. Vi ville med vår studie även undersöka om vi, genom att bidra med kompetensutveckling i sång för pedagogerna, tillsammans kan skapa förutsättningar för en lustfylld engagerande sångundervisning så att barnen får möjlighet att utveckla sina sångfärdigheter och andra förmågor som bidrar till lärande. Resultatet av studien visar på vikten av förskolepedagogers kompetensutveckling i det estetiska ämnet sång och musik för att pedagogerna ska ha förutsättningar för att planera och genomföra kvalitativ sångundervisning i förskolan. Pedagogerna i vår studie beskriver att de utvecklat sin kompetens, vilket stärkt självförtroende i bedrivandet av sångundervisning och lett till att de visat stort engagemang, genom de kollegiala reflektionerna och den kompetensutveckling de fått ta del av i detta utvecklingsarbete. När pedagogerna stöttar barnen med verbal tydlighet och med sångrepresenterande föremål samt bjuder på sitt engagemang, en välplanerad sångstund och försöker göra sångundervisningen lustfylld möjliggörs det för barnen att vara engagerade, delaktiga och kan tillägna sig ny kunskap via lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)