Hur kan digitala verktyg användas för att förbättra idrottslektioner?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur, var och vilka digitala verktyg som används för att förbättra idrottslektioner. Vilka stationer digitala verktyg används vid och vilken inverkan de har, antingen positiv eller negativ, är också av intresse. Studien genomfördes på olika skolor i Sverige och involverade sex idrottslärare med varierande ålder, kön och erfarenhet. Inom ämnet idrott och hälsa ligger fokus på frågor som rör användningen av digitala verktyg för elevernas lärande, hur dessa verktyg kan höja kunskapsnivån bland eleverna, vilka stationer digitala verktyg används vid och vilka specifika verktyg som används. Slutligen behandlas också fördelar och nackdelar med att använda dessa verktyg.  Resultaten som erhölls genom intervjuer och analys av resultat visar att digitala verktyg används i början av varje ny lektion, under teoretiska lektioner inom idrott och hälsa, samt i orientering, gymnastik och dans. Användningen av digitala verktyg hjälper också till att göra en rättvis bedömning i dans. En nackdel som framkom är att eleverna spenderar mycket tid framför skärmarna, vilket kan vara problematiskt då själva grunden för idrottslektionerna är rörelse.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)