Pedagogers syn på arbetet med specialpedagogiska anpassningar på fritidshem : Sex pedagogers uppfattningar om arbetet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att ta reda på hur pedagoger uppfattar att fritidsverksamheter arbetarmed specialpedagogiska anpassningar på fritidshemmen, i syfte att öka delaktigheten för elever medsärskilda behov. Jag har i studien intervjuat sex pedagoger på sex olika fritidshem om derasuppfattningar kring det. Analysen av det insamlade materialet har genomförts med stöd av enfenomenografisk metodansats. Studiens resultat visar på att respondenterna uppfattar elever påfritidshemmet som mer delaktiga än i skolan. De specialpedagogiska insatserna på fritidshemmetuppfattas däremot begränsade i jämförelse med skolan. Respondenterna uppfattar att deraskompetens och fortbildning är bristfällig gällande anpassningar på fritidshem för elever med särskildabehov samt att samverkan med vårdnadshavare har betydelse för delaktigheten på fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)