”Det är ju oftast så att i leken så måste man liksom ändå kommunicera med varandra på något vis för att kunna leka” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om lekens betydelse för barns språkutveckling.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om lekens betydelse för barns språkutveckling. Utifrån studiens syfte har frågeställningar formulerats och dessa frågeställningar har också utgjort kategoriseringen av det insamlade datamaterialet. Detta arbete är en kvalitativ studie där sju stycken förskollärare från olika förskolor deltagit i form av semistrukturerade intervjuer. Insamlat datamaterial har transkriberats och analyserats med tematisk analysmetod. Begrepp som har använts i analysarbetet är prova och bearbeta, språkliga miljöer, samspel och vuxnas stöttning. De resultat som vi fann under bearbetningen utgörs som teman. Våra huvudteman beskriver respondenternas uppfattningar om lekens betydelse för barns språkutveckling. Utifrån resultatet framkom det att förskollärarna värderar leken högt i förskolans verksamhet då den ses som en naturlig del i barns liv och bygger på barns egna initiativ. Ett socialt samspel uppfattas av förskollärarna ske i leken vilket gör att kommunikation blir en naturlig del av den. Resultatet visar att förskollärarna uppfattar leken som betydelsefull för barns språkutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)