Utbildningar i Ekonomistyrning

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Helena Lans; Sara Karlsson; [2007-02-14]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Controllerns arbete har förändrats. Controllerns uppgift har gått från att leverera redovisningsinformation till att i dag ha en alltmer deltagande och central roll på ledningsnivå. Controllern bör i dag ses som en naturlig del i företagets strategiska beslutsfattande. Utvecklingen av informationsteknologin har underlättat controllerns arbete och sägs vara en viktig faktor till förändringen av controllerns roll. Vår magisterkurs i strategisk och operativ ekonomistyrning har visat på att det finns en stor marknad för att tillhandahålla olika ekonomistyrningsmodeller samt att ekonomistyrningen är i ständig förändring, det går mode i styrningen. Företeelsen att innovationer sprids som moden har studerats av ett flertal forskare. Den spridningskanal vi kommer att fokusera på är utbildningsinstitut. Problem: Hur presenterar de olika utbildningsaktörerna sina utbildningar för potentiella kursdeltagare, med avseende på ämnesområden, controllerns ”nya” roll samt innovationer inom ekonomistyrningsområdet? Syfte: Syftet med vår studie är att kartlägga och göra en jämförelse av hur olika utbildningar i ekonomistyrning presenteras. I syftet ingår att se vilka ämnesområden och innovationer som tas upp i kurspresentationerna. Utöver detta syftar uppsatsen till att undersöka om utbildningarna har anpassat sig till den ”nya” controllerrollen samt vilken spridning de olika innovationerna fått hos de olika aktörerna. Metod: Vi har valt att söka efter olika utbildningar i Ekonomistyrning på Internet. Vi valde att inkludera såväl akademiska utbildningar som utbildningar som ges utanför högskola/universitet för att kunna täcka in så många utbildningar som möjligt. För att utröna frekvensen av de kriterier vi satte upp valde vi att titta på utbildningsaktörernas webbaserade presentationsmaterial, vilket innebar kursplaner för högskola/universitet och kursbeskrivningar för övriga aktörer. Resultat och slutsats: I vår studie kom vi fram till att budgetering samt strategisk planering och affärsutveckling är de vanligast förekommande ämnesområdena samt att internprissättning är det minst förekommande. Vad gäller den ”nya” controllerrollen ser vi tecken på en viss anpassning. Vidare kom vi fram till att ABC/ABM och BSC är de mest spridda innovationerna, medan TQM inte förekommer alls. Förslag till fortsatta studier: Vi anser att det skulle vara intressant att göra en mer djupgående granskning av någon av de olika utbildningstyperna (högskola/universitet, MBA, fristående aktörer) exempelvis genom intervjuer med kursansvariga. Man skulle även kunna intervjua personer som nyligen genomgått någon av utbildningarna och som i dag arbetar med ekonomistyrning. Vad tyckte de om utbildningen, vad saknades, förslag på förändringar etc., avseende ämnesområden och innovationer inom ekonomistyrning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)