De svenska mäklarföretagens internationalisering - The internationalization of Swedish brokarage firms

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Författare: Patrik Sawicki; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under 1900-talets sista fjärdedel har det uppstått en ny ekonomi i världsskala. Marknader är mer globala varför vi ser allt fler multinationella företag (MNC) och transnationella företag (TNC). Det senaste decenniet har vi även sett allt fler svenska mäklarföretag som gett sig ut på den internationella marknaden och förmedlat bostäder i utlandet. Detta fenomen är alltså vanligt inom mäklarbranschen men betydligt mindre studerat av forskare inom fastighetsvetenskap än inom många andra vetenskapsområden. Syftet med uppsatsen har således varit att utreda och förklara varför svenska mäklarföretag väljer att förmedla bostäder utomlands. Studien skall även utreda vilka förutsättningar mäklarföretaget måste ha för att ta steget ut, varför företagen väljer vissa etableringsländer framför andra samt hur och varför de väljer viss etableringstyp. För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts som bygger på en fallstudie på mäklarbranschen. Till min hjälp har jag använt mig av semi-strukturerade intervjuer och intervjuat tre stora svenska mäklarföretag som sysslar med utlandsförmedling. Undersökningen skiljer sig från många andra studier inom internationalisering, då dessa ofta utförs genom kvantitativa studier och gjorts på tillverkningsföretag samt tjänstesektorn i dess helhet, vilket inte medför samma nyansering och djup. Även det teoretiska ramverket som använts är unikt inom mäklarbranschen, då använda internationaliseringsteorier till övervägande del utformats för tillverkningsföretag. Detta teoretiska ramverk består huvudsakligen av två spår: dels internationaliseringsteorier med Dunnings eklektiska paradigm i täten men även det bakomliggande juridiska ramverket. Resultatet har tydligt visat att svenska mäklarföretag har ett syfte med utlandsetablering, vilket inte är de ekonomiska vinsterna utan snarare vinster som uppstår genom ett bredare tjänsteutbud som gör att företaget uppnår fördelar gentemot andra inhemska företag på den inhemska marknaden. Resultatet visar även att mäklarföretaget är i behov av unika fördelar inom företaget för att ta steget ut, bestående av kunnig personal men även ett väl utvecklat arbetssätt. Faktorer som avgör vilket land mäklarföretaget väljer att etablera sig i består huvudsakligen av tre komponenter: 1) kundernas rörelsemönster, 2) tillgång till kommunikation samt 3) pålitliga samarbetspartners/franchisetagare i utlandet. Etableringtypen skiljer sig åt mellan mäklarföretagen och baseras individuellt utifrån dels risken och kontrollbehovet men även den svenska mäklarlagens betydelse i sammanhanget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)