Lässtrategier som främjar läsförståelse : en kvalitativ studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Att elever lär sig läsa och förstå vad de läser är något av det mest centrala i ämnet svenska i skolan. Det ligger även till grund för att lyckas i samtliga ämnen i skolan. Den internationella studien från PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) visar dock att läsförmågan hos elever i årskurs fyra sjunker. Detta har varit ett omtalat ämne i media de senaste åren och vi vet sedan länge att mer forskning behövs kring läsförståelse. Läsforskaren Barbro Westlund (2012) menar att läsförståelse är komplext eftersom det är ett möte mellan läsare och text. Även Elleman och Compton (2017) understryker detta genom att beskriva att läsförståelsen har flera delar där varje del kräver kunskap och förståelse både hos läraren och eleven. Mot denna bakgrund har undersökningen syftet att undersöka hur sex lärare från tre olika skolor reflekterar över lässtrategier som främjar läsförståelsen inom ämnet svenska i grundskolans tidiga år F-3. Studien avhandlar även eventuella hinder och utmaningar som lärarna kan identifiera i de tre skolorna som undersöks. För att uppnå detta syfte har undersökning sökt svaret på två frågor: ●    Vilka strategier anser lärare främjar läsförståelsen hos elever? ●    Vilka eventuella hinder och utmaningar kan lärarna identifiera i sin läsundervisning? För att inhämta empiri till studien har en kvalitativ metod använts. Sex lärare från tre olika skolor i en kommun i västra Sverige har intervjuats genom en semistrukturerad intervju. Empirin har struktureras med inspiration av tematisk analys, därefter med hjälp av hermeneutiken har det empiriska materialet analyserats. Studien visar att för att en läsförståelsestrategi ska bidra till elevers läsförståelse behöver den förutom rent pedagogiska verktyg och metoder anpassas till de basförutsättningarna som råder. Detta innebär också i förlängningen att en strategi inte endast är den enskilda lärarens ansvar utan behöver också anammas av skolan som helhet, kommunen och politiskt. Med andra ord krävs ett helhetsgrepp kring läsförståelsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)