Sökning: "barns motorik observationer"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden barns motorik observationer.

  1. 1. Lugna aktiviteter eller bollspel? : En observationsstudie av barns aktivitetsval på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN); Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Sama Mahmoud Nejad; Robin Ahlberg; [2019]
    Nyckelord :Children; gender studies; socio-cultural perspective; play; primary school; leisure center; leisure time; fine motor skills; gross motor skills; activities; boys; girls; non-binary; sex; gender; choice; free choice; activity choice; identity; social; Barn; genusperspektiv; sociokulturellt perspektiv; lek; lågstadieskola; fritidshem; fritid; finmotorik; grovmotorik; aktiviteter; pojkar; flickor; icke-binära; kön; genus; val; fria val; aktivitetsval; identitet; socialt;

    Sammanfattning : Barn spenderar en stor del av sin tid i olika institutioner som skola och fritidshem. I den delen av vardagen som definieras som fritid gör barn olika val av aktiviteter. Begreppet motorik är i detta sammanhang en aspekt av aktiviteter som är intressant att undersöka. LÄS MER

  2. 2. Barns grovmotorik : Barns grovmotoriska rörelser på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linn Åström; [2017]
    Nyckelord :Motorik; Grovmotorik; Motorikutveckling; Förskolegård;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barn motoriskt nyttjar de miljöer som erbjuds på förskolegården. Detta genom att studera och undersöka ett antal utvalda grovmotoriska rörelser, var på förskolegården barnen väljer att utföra dessa grovmotoriska rörelser samt hur de utför dem. LÄS MER

  3. 3. Motoriken i inomhusmiljön : Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Friman; Jennifer Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :förskola; motorik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolans inomhusmiljö kan gynna barnens motoriska utveckling. De frågeställningar vi vill undersöka är: 1.) Hur uppfattar förskollärare att inomhusmiljön på förskolan påverkar barns motorik? 2. LÄS MER

  4. 4. ”Jag får med allt i musikaktiviteten” : Förskollärares resonemang och metoder för praktiskt iscensättande av sång och musik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Julia Dahlqvist; Aira Mercado Dioso; [2016]
    Nyckelord :Förskola; estetik; sång; musik; intrinsikalt synsätt; instrumentellt synsätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur sång och musik lyfts i förskolans verksamhet, både i förhållande till förskollärares resonemang och i deras praktiska iscensättande. Data har samlats in genom en kvalitativ forskningsmetod, i form av intervjuer med förskollärare och observationer av musikaktiviteter i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av kreativt lekmaterial för barn : Design av produkt som kan verka både lärande och underhållande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Maria Lövf Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Produktdesign; produktutveckling; lekdesign; design för barn; lekmaterial; inredning; hållbar utveckling; kreativitet; modulbaserad; The Theory of Loose Parts; MEGO;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att utveckla ett lekmaterial som uppmuntrar barns kreativitet, motorik och kognitiva förmågor samtidigt som det bidrar till ett hållbart samhälle. Detta genom att ta fram ett konceptförslag på en könsneutral produkt som kan användas av barn i flera åldrar under många år. LÄS MER