Sökning: "socio-cultural perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 524 uppsatser innehållade orden socio-cultural perspective.

  1. 1. WORKPLACE LEARNING: HOW IT IS EXPERIENCED BY INTERNATIONAL EMPLOYEES IN A SWEDISH CONTEXT

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sofije Shengjergji; [2020-01-22]
    Nyckelord :Workplace learning; international employees; Swedish workplace culture; narrative approach;

    Sammanfattning : Aim:The purpose of this study is to explore the workplace learning that international employees experienced in Sweden (Gothenburg). The personal narratives of international employees aim to first understand what the role of international identity in workplace learning is. LÄS MER

  2. 2. Läromedel och kunskapskällor i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Mallak Khdir; Martin Wadlund; [2020]
    Nyckelord :kunskapskällor; kunskapsutveckling; Läromedel; Läroböcker; Digitala läromedel; Skönlitteratur; Berättelser; Undervisning; SO-undervisning; Multimodalt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares förhållningssätt, attityder och användning av läromedel i det multimodala klassrummet. Vi vill med vår undersökningar ta reda på vilka sätt tre olika läromedel används för att främja elevers kunskapsutveckling och förståelse i de samhällsorienterande ämnena i årskurs 4-6. LÄS MER

  3. 3. Skolans arbete med att motverka utanförskap inom rastverksamheten : En kvalitativ studie om hur man inom fritidshemmet jobbar för att motverka social exkludering och utanförskap bland elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Minoo Gharagozli; [2020]
    Nyckelord :School Age Educare; organized breaks; outside exclusion; inside inclusion; relations socio-cultural perspective; fritidshem; organiserade raster; utanförskap; innanförskap; sociala relationer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : The break is an important element in educational activities. Previous research shows that the free form of the break gives much more leeway for students to act independently but that it is sometimes at the expense of some students. LÄS MER

  4. 4. Det sociala samspelets inverkan vid matbordet : En kvalitativ studie hur det sociala samspelet vid matbordet inverkar på barnens val av en varierad kost.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elina Jernberg; [2020]
    Nyckelord :Social interaction; diet; meal education; socio-cultural perspective; preschool teachers; Socialt samspel; kost; måltidspedagogik; sociokulturellt perspektiv; förskollä-rare;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to contribute with knowledge of how the social interaction around the dining table affects the children's choice of a varied diet at preschool. To limit the study, the focus has been on a specific meal at the preschool, the specific meal being the lunch. LÄS MER

  5. 5. Speciallärarens arbete med läsutveckling. : Fem speciallärares yrkeserfarenheter i grundskolans lägre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Solveig Ivarsson; [2020]
    Nyckelord :Special Education Teacher; reading disability; inclusion; successful reading; Speciallärare; lässvårigheter; inkludering; framgångsrik läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur speciallärarens profession tar sig uttryck i arbetet med stöd för elevers läsutveckling i grundskolans lägre åldrar. Frågeställningarna i studien är, hur planerar speciallärare undervisningen för elever i behov av stöd i sin läsutveckling? Vilka olika uppfattningar har speciallärare, utifrån sin profession, vad som kännetecknar stöd för läsutveckling ur ett inkluderande perspektiv? Vilken betydelse har professionen för eleven, beträffande kunskaper i läsutvecklingen. LÄS MER