Sökning: "socio-cultural perspective"

Visar resultat 16 - 20 av 744 uppsatser innehållade orden socio-cultural perspective.

  1. 16. DIGISKUA : "Vi får lära eleverna att det är OK att misslyckas." En studie om ämneslärares upplevelser av utvecklingsarbete på vetenskaplig grund i särskild undervisningsgrupp.

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Zahra Motavalli; [2023]
    Nyckelord :school development project; agency; teachers experiences; language development; digitization; social constructivism; inclusion; special education; skolutvecklingsprojekt; agency; lärares upplevelser; språkutveckling; digitalisering; socialkonstruktivism; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Lärares villkor att ingå i skolutvecklingsprojekt är starkt kopplat till samhälls- och policyförändringar på makro- meso- och mikronivå. På mikronivå har ämneslärare i en särskild undervisningsgrupp ingått i ett forskningsutvecklingsarbete inom Språkutvecklande digitaliseringsarbete då det finns ett utvecklingsbehov inom dessa områden. LÄS MER

  2. 17. Unraveling the Influencing Factors Behind Urban-to-Rural Migration among Artists in Rural Skåne Region

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Aniesha Goeslina Hawaningrum; [2023]
    Nyckelord :counter-urbanization; exurban artists; migration; urban-to-rural; lived experiences; influencing factors; values; accounts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Counterurbanization has become a phenomenon in recent decades. Despite, more people choose to live in big cities. Urban crisis-related population disparities pose serious societal problems. Traditionalists assume people follow the perceived greater employment opportunities in urban areas to pursue wealth and monetary gain. LÄS MER

  3. 18. "Då kan du klä ut dig till en ytspänning" - Reflektionens potential för kompetensutveckling och ökad kvalitet i förskolan : En kvalitativ studie om hur diskursiva praktiker möjliggör kompetensutveckling i individuella reflektioner och i gemensamma arbetslagsreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elsa Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :Collaborative reflection; Competence development; Individual reflection; Pre-school; Förskola; Gemensam reflektion; Individuell reflektion; Kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Preschool workteams, must continuously and systematically monitor children's development and evaluate the opportunities the education offers for children to develop and learn in accordance with the curriculum. This qualitative study deals with reflection from a socio-cultural perspective where differences between individual reflection and collective workteam reflection are examined in relation to the preschool's work with quality and operational development. LÄS MER

  4. 19. Residents’ perceptions of tourism development in Bali : A comparative field study in Canggu and Ubud

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maja Eriksson; Jessica Roos; Filippa Helmer; [2023]
    Nyckelord :Sustainable tourism; Sustainable development; Tourism impacts; Social exchange theory; Triple bottom line; Residents’ perceptions; Developing countries; Bali.;

    Sammanfattning : The rapid and to some extent uncontrolled tourism expansion in Bali is likely to have major impacts on the island and its residents. Tourism development in Bali is a top priority for economic growth and is the main economic sector on the island. LÄS MER

  5. 20. "Hellre en värld med empatiska än högpresterande medmänniskor" : En intervjustudie om hur lärare arbetar med värdegrundsuppdraget i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Fundamental values Education; civics; fostering; fundamental values and fostering Education; Värdegrundsuppdraget; samhällskunskap; demokratifostran; värdegrund och fostransuppdraget;

    Sammanfattning : Värdegrundsuppdraget är ett av skolans huvuduppdrag och syftar till att fostra goda demokratiska medborgare. Elever ska inom samhällskunskapsämnet ges möjlighet att inhämta värden som främjar ett samhälle med demokratiska processer, acceptans för varandras olikheter och inkludering i beslutsfattanden. LÄS MER