Sökning: "värdegrund och fostransuppdraget"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden värdegrund och fostransuppdraget.

  1. 1. Skolans fostransmål även kallat det ”andra uppdraget” : En studie om hur gymnasielärare i samhällskunskap jobbar med skolans dubbla uppdrag med speciellt fokus på det ”andra uppdraget”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stefan Nero; [2024]
    Nyckelord :Skolans uppdrag; Skolans mål; Andra uppdraget; Deliberativ; Subjektifiering; demokratimål; medborgarfostran;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare inom samhällskunskap ser på skolans dubbla uppdrag, kunskaps- respektive fostransmålet. Ambitionen är att närmare studera tankar och strategier kring om och hur lärarna arbetar med detta fostransuppdrag enligt läroplanen. LÄS MER

  2. 2. "Hellre en värld med empatiska än högpresterande medmänniskor" : En intervjustudie om hur lärare arbetar med värdegrundsuppdraget i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Fundamental values Education; civics; fostering; fundamental values and fostering Education; Värdegrundsuppdraget; samhällskunskap; demokratifostran; värdegrund och fostransuppdraget;

    Sammanfattning : Värdegrundsuppdraget är ett av skolans huvuduppdrag och syftar till att fostra goda demokratiska medborgare. Elever ska inom samhällskunskapsämnet ges möjlighet att inhämta värden som främjar ett samhälle med demokratiska processer, acceptans för varandras olikheter och inkludering i beslutsfattanden. LÄS MER

  3. 3. Den goda samhällsmedborgaren - hur utbildas eleverna att nå målen? : En intervjustudie om lärares uppfattning av begreppet god samhällsmedborgare samt dess realisering i praktiken i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sophia Andersson; Lovisa Peterson; [2023]
    Nyckelord :God samhällsmedborgare; fostran; lärare 1–3; deliberativ; demokrati; samtal; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är att ta reda på om begreppet god samhällsmedborgare upplevs som en målbild av lärare i årskurs 1–3 eftersom det kommuniceras som ett mål ifrån Högskolan Dalarnas grundlärarutbildning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 uppfattar sitt uppdrag vilket konkretiseras i tre frågeställningar: Vad innebär begreppet god samhällsmedborgare för dessa lärare? Hur arbetar lärare med fostrans- och kunskapsuppdraget? Vilken är dessa lärares upplevelser av sitt uppdrag? Syftet och frågeställningarna besvarades med hjälp av en kvalitativ metod där åtta lärare som undervisar i årskurs 1–3 deltog i semistrukturerade enskilda intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Värdegrundsarbete i samhällskunskap : En intervjustudie om samhällslärares syn på värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mathias Lundmark; Mikael Mac Gregor; [2021]
    Nyckelord :Värdegrund; samhällskunskap; fostrande; semistrukturerade intervjuer; etik och moral;

    Sammanfattning : I takt med att det svenska samhället upplevs bli mer polariserat blir den gemensamma värdegrunden svårare att urskilja. Skolan har dock en värdegrund beskriven i läroplanen som verksamheten skall vila på, även om denna värdegrund inte är tydligt definierad. LÄS MER

  5. 5. Jag skulle kunna vara mer av en förebild : Hur värdepedagogik används i samband med tre världsreligioner i religionskunskapsböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Aron Liljeskog; [2019]
    Nyckelord :civic education; values education; textbooks; religious studies; religion – study and teaching; value-system; high school; islam; hinduism; buddhism; värdepedagogik; fostransuppdrag; värdegrund; läromedel; läroböcker; religionskunskap; gymnasieskolan; islam; hinduism; buddhism;

    Sammanfattning : Den svenska skolans fostransuppdrag, det vill säga att överföra värden som samhället anser vara viktiga till eleverna, är enligt de nu gällande styrdokumenten en viktig del av undervisningen. I läroböcker i religionskunskap skrivna för gymnasiet har dock detta uppdrag hamnat i skymundan. LÄS MER