"Hellre en värld med empatiska än högpresterande medmänniskor" : En intervjustudie om hur lärare arbetar med värdegrundsuppdraget i samhällskunskapsämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Värdegrundsuppdraget är ett av skolans huvuduppdrag och syftar till att fostra goda demokratiska medborgare. Elever ska inom samhällskunskapsämnet ges möjlighet att inhämta värden som främjar ett samhälle med demokratiska processer, acceptans för varandras olikheter och inkludering i beslutsfattanden. Läraren har en betydande roll för att utforma ett fungerande värdegrundsarbete och studiens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare arbetar med värdegrundsuppdraget i samhällskunskapsämnet. Syftet uppfylls utifrån frågeställningar gällande arbete med värdegrundsuppdraget samt utmaningar och möjligheter med det. Studien riktar sig mot ämnet samhällskunskap i årskurserna 4–6. Det beskrivs utifrån ett lärarperspektiv och tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv samt ur en läroplansteori. Studien har genomförts med en kvalitativ metod där datainsamlingen skett med semistrukturerade intervjuer med sju verksamma lärare. Den data som samlades in transkriberades och analyserades med en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visade på flera tolkningar av hur ett arbete med värdegrundsuppdraget kan se ut och viktiga faktorer för att det ska kunna möjliggöras. Det framkom också viss problematik med värdegrundsuppdraget som lärare upplevt under sina verksamma år. Dessa svar har satts i relation till tidigare forskning gällande värdegrundsuppdraget och arbetet med det, som går att läsa om i resultatdiskussionen. Lärarnas uppfattning av värdegrundsuppdraget var relativt lika och utgjorde en intressant aspekt av uppdraget med sina utmaningar och möjligheter. Det kan vara viktigt att ta i beaktning vid utformning av ett värdegrundsarbete för att fostra morgondagens demokratiska medborgare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)