Sökning: "Fundamental values Education"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden Fundamental values Education.

  1. 1. Direktupphandling vid synnerlig brådska – är det flexibla förfarandet rättssäkert?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Julia Jönsson; [2023]
    Nyckelord :förvaltningsrätt; offentlig upphandling; direktupphandling; synnerlig brådska; rättssäkerhet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Public procurement concerns how the public sector should act when making purchases and therefore has a great impact on the national economy. Fundamental societal functions such as healthcare and education are supported through public procurement. LÄS MER

  2. 2. Tid att delta, planera och reflektera kring värdegrundsfrågor. : Lärares erfarenheter från värdegrundsarbete i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Banjac Zeljka; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In a democratic society values education is important, but complex and sometimes complicated to work with. This study contributes with Primary school teacher’s views and experiences on value education. It highlights the importance of a functioning and ongoing work with value systems. Further that teachers need time and efforts to do so. LÄS MER

  3. 3. The state of the state of education : An analysis of the development of Dutch educational discourse and its reflection of the formulation, reinforcement, and reproduction of meritocratic ideology

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Steijn van de Peppel; [2023]
    Nyckelord :Meritocracy; Education; Discourse; The Netherlands; Inequality;

    Sammanfattning : This study uses critical discourse analysis to assess how the annual report of the Dutch education system, de staat van het onderwijs, formulates, reinforces, and reproduces meritocratic ideology. A comparison of the 2010/2011 and 2020/2021 editions highlights the development of the discourse and provides a strong foundation for critical analysis. LÄS MER

  4. 4. "Hellre en värld med empatiska än högpresterande medmänniskor" : En intervjustudie om hur lärare arbetar med värdegrundsuppdraget i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Fundamental values Education; civics; fostering; fundamental values and fostering Education; Värdegrundsuppdraget; samhällskunskap; demokratifostran; värdegrund och fostransuppdraget;

    Sammanfattning : Värdegrundsuppdraget är ett av skolans huvuduppdrag och syftar till att fostra goda demokratiska medborgare. Elever ska inom samhällskunskapsämnet ges möjlighet att inhämta värden som främjar ett samhälle med demokratiska processer, acceptans för varandras olikheter och inkludering i beslutsfattanden. LÄS MER

  5. 5. Samtidens och framtidens genus i litteraturundervisningen : En analys av den didaktiska potentialen i dystopierna Makten och Felet med Eden, med koppling till skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Caspian Cederlund; [2023]
    Nyckelord :genusanalys; karaktärsanalys; könsmaktsordning;

    Sammanfattning : The goal of this essay is to examine the gender systems and potential critique of these gender systems in Makten and Felet med Eden using a discourse analysis and a character analysis focused on gender. These findings are then tested for their potential didactic potential, and this is connected to the values that must be present in Swedish schools. LÄS MER