Sökning: "socio-cultural perspective"

Visar resultat 31 - 35 av 744 uppsatser innehållade orden socio-cultural perspective.

  1. 31. Elevers vilja att kommunicera på engelska : En studie om elevers vilja att kommunicera och lärares arbete för att motverka talängslan i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Liljeström; Jessica Edlund; [2023]
    Nyckelord :Foreign language anxiety FLA ; English; willingness to communicate WTC ; motivation; primary school; young learners; Talängslan; engelska; viljan att kommunicera; motivation; grundskolan; yngre elever;

    Sammanfattning : Det engelska språket har genom åren börjat undervisas i allt yngre åldrar i Sverige där muntlig produktion utgör en stor del av undervisningen. För många elever är detta kul och spännande men för vissa elever uppstår talängslan. Talängslan avser att känna oro och obehag inför att tala. LÄS MER

  2. 32. “Det är ju det man önskar alla barn, att få uppleva, att vara någon annanstans” : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 2 planerar och tillämpar enskild läsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Bromér; [2023]
    Nyckelord :Independent reading; primary school; grade 2; reading development; teachers perspective; Enskild läsning; lågstadiet; årskurs 2; läsutveckling; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : För att ge alla elever möjlighet att läsa enskilt är det av stor vikt att den enskilda läsningen är ett inplanerat moment i undervisningen. Genom enskild läsning får eleverna möjlighet att utveckla sin läsförmåga, vilket bland annat innebär utveckling av avkodning, läsförståelse och läsflyt. LÄS MER

  3. 33. Se mina styrkor - inte mina svagheter: en kvalitativ analys : Svensklärares praktik kring stöttning för elever med dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt gymnasieelevers uppfattning om stödet de får

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Shpresa Konjusha; [2023]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing difficulties; scaffolding; adjustment; secondary school; primary school; subject Swedish; education; dyslexi; läs -och skrivsvårigheter; stöttning; extra anpassningar; gymnasiet; högstadiet; ämnet svneska; utbildning;

    Sammanfattning : The overall purpose of the present study is to investigate experiences of adaptations and special support during the final years of school, from junior high school to high school. Part of the aim is to analyse teachers' perceptions of the support they provide in the Swedish language subject to students who have dyslexia and/or reading and writing difficulties. LÄS MER

  4. 34. Inkludering samt läs- och skrivutveckling bland elever med språkstörning. : En studie i mellanstadielärares undervisningsmetoder i ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Gabriella Mellberg; Olivia Börjesson; Molly Driggers; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; läs- och skrivutveckling; språkstörning; svenska och undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : I dagens skola möter läraren elever med skilda språkliga förutsättningar som alla ska ges möjlighet att delta i en inkluderande undervisning där läs- och skrivutveckling står i fokus. Syftet med denna studie är att undersöka vilka undervisningsmetoder verksamma lärare använder sig av för att främja inkludering samt läs- och skrivutveckling hos elever med språkstörning i ämnet svenska. LÄS MER

  5. 35. Sångstunden i förskolan : En möjlighet för glädje, gemenskap och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Nygren; [2023]
    Nyckelord :Singing time; Zone of proximal development; Mediating artifacts; Support; Interplay; Language development ;

    Sammanfattning : The purpose is to contribute knowledge about how preschool teachers reason about the singing lesson in relation to competence and material and its purpose in preschool teaching. The study therefore investigates how preschool teachers present their musical competence, what material is used in the singing lesson and what are the purposes of the singing lesson in preschool?To provide answers to the above questions, semi-structured interviews have been conducted in two preschools with preschool teachers from four different departments. LÄS MER