Engagemang i online brand community : En kvalitativ studie om aktiva medlemmar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka engagemang i ett online brand community (OBC) för att få en djupare förståelse för medlemmars engagemang i Sverige. Empirin samlades in genom en kvalitativ metod bestående av 13 semistrukturerade intervjuer med aktiva medlemmar. För att analysera empirin utgår studien från tre engagemangsdimensioner: affektivt, kognitivt och beteendemässigt engagemang. Resultatet visade hur aktiva medlemmars engagemang i OBC framkom genom en upplevd gemenskap, egennytta och vilja att tillgodose andra. Det framkom även att aktiva medlemmar har en betydande roll för interaktionen i OBC. Studien bidrar med en förståelse för medlemmars engagemang i ett svenskt OBC.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)