En kvalitativ studie om studenthälsans arbete med att främja studenters hälsa och aktörskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Psykisk ohälsa har ökat bland studenter vilket kan ha negativa effekter på kunskapsinhämtning och leda till att studenter skjuter upp sina studier. Forskning visar att risken finns att fler studenter inte fullföljer studietiden på grund av hälsoproblem. Därför är det viktigt att högskolor och universitet arbetar med insatser för att förbättra hälsan hos studenter. Svenska universitet och högskolor har en skyldighet att erbjuda studenthälsovård. Syftet är att belysa hur personal på studenthälsan beskriver att de arbetar med att främja och skapa förutsättningar för studenters hälsa och aktörskap för sitt lärande. Studien har utgått från en teoretisk grund i hälsoteorin känsla av sammanhang (KASAM) och teoretiska begreppet aktörskap. En kvalitativ ansats har tillämpats bestående av åtta semistrukturerade intervjuer med personal från studenthälsan runt om i Sverige. Det insamlade datamaterialet analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys vilket resulterade i två kategorier: Skapar möjligheter för studenter att delta i gemensamma aktiviteter och erbjuda behovsanpassat stöd till studenter. Resultatet visar att studenthälsan via sina aktiviteter främjar studenters hälsa och aktörskap för sitt lärande. Vidare visar resultatet vilken nyckelroll studenthälsan har för en students studietid. Slutsatsen för studien är att personalen beskriver att de har en betydande roll som ett socialt stöd för studenten, för att främja hälsa och aktörskap för sitt lärande. Personalen beskriver att deras arbete bidrar till ett meningsfullt och hållbart studentliv som i sin tur kan öka förutsättningar för bättre studie- och hälsoresultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)