Könsrollerna i julklappssäcken - En studie om leksakers betydelse för barns identitetsskapande och konsumtion

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Med leksakskataloger som grund har syftet med denna uppsats varit att se hur genus, konsumtion och myter kommer till uttryck i reklam som riktar sig till barn samt att se på leksakers betydelse för barns identitetsskapande. Genom en kvalitativ textanalys av katalogerna har bilder valts ut och placerats under olika teman. Dessa teman är genomgående i uppsatsen, såväl i teoridelen som i analysen. För att uppnå uppsatsens syfte har jag valt att utgå från följande frågor: - Hur representeras barnen i leksakskatalogerna år 2011? - Hur kommer genus och könsroller till uttryck genom leksakernas konstruktion? - Vilken betydelse kan leksakskonsumtionen ha för barns utveckling av könsroller? - På vilket sätt upprätthåller medierna mytologierna rörande könsideologi och stereotyper? Resultatet av studien visade att leksakskatalogerna är konstruerade utifrån historiska ideologier. Hur flickor och pojkar bör vara, se ut och bete sig kommer tydligt till uttryck och visar på hur mytologier rörande könsideologin etc. är bakomliggande även i reklam som är riktad till barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)