Sökning: "den manliga betraktaren"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden den manliga betraktaren.

  1. 1. Jag tittar också på porr : En kvalitativ undersökning kring betraktarens syn på framställning av genus inom pornografi

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Adam Berlin; Albin Ohlin; [2020]
    Nyckelord :Fokusgrupp; Pornografi; Underlägsen; Genus Betraktarperspektiv;

    Sammanfattning : Undersökningen gäller hur män och kvinnor framställs inom pornografin. Fokus i undersökningen är på betraktaren och dennes tolkning av de respektive könens framställning inom pornografin, där intervjupersonerna blivit utvalda utifrån att de kollar pornografi på regelbunden basis. LÄS MER

  2. 2. Bakom bilden : En semiotisk bildanalys som analyserar hur Way Out West visuellt framställer kvinnliga och manliga artister i sin marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Matilda Damlin; Nelly Franzén; Annie Frivold; [2020]
    Nyckelord :Representation; semiotics; social constructions; stereotypes; idealization; faceism; Representation; semiotik; sociala konstruktioner; stereotyper; idealization; faceism;

    Sammanfattning : Men and women have been represented in different ways in media for a long time. Images and visual documents are important tools for companies in marketing so that they can convey their messages in the most desirable and presentable way possible (Ekström, Ottosson & Parment 2017). LÄS MER

  3. 3. Karaktärer och the Gaze : Sexualisering och idealisering av det manliga och kvinnliga.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Linda Lithén; [2013]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; Dataspel; Hypersexualisering; Gaze;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker hur spelare förhåller sig till utformningen av manliga och kvinnliga karaktärer som till olika grad sexualiseras, och huruvida det finns några skillnader mellan manliga och kvinnliga spelares reaktioner. Arbetet utgår ifrån the Gaze teorin där något utformas för att tilltala en antagen betraktare, oftast syftat på kvinnor i media som gestaltas och utformas för att tilltala en heterosexuell manlig betraktare, men i detta arbete tillämpas båda könen både på karaktärerna och betraktaren. LÄS MER

  4. 4. Könsrollerna i julklappssäcken - En studie om leksakers betydelse för barns identitetsskapande och konsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Louise Straub; [2012]
    Nyckelord :privata och offentliga sfären; den manliga betraktaren; det symboliska våldet; myter; Jagbildning; stereotyper; konsumtionssamhället; genus; barn och reklam ; Social Sciences;

    Sammanfattning : Med leksakskataloger som grund har syftet med denna uppsats varit att se hur genus, konsumtion och myter kommer till uttryck i reklam som riktar sig till barn samt att se på leksakers betydelse för barns identitetsskapande. Genom en kvalitativ textanalys av katalogerna har bilder valts ut och placerats under olika teman. LÄS MER

  5. 5. Om nån bara kollar in ens kropp så är det ju inte fokus på mig : En studie om unga kvinnors upplevelser av blickar och kommentarer med sexuell anspelning av manliga främlingar i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, Centrum för genusvetenskap

    Författare :Clara Eriksson Dittlau; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I svensk lagtext regleras blickar och kommentarer med sexuell anspelning i Lagen om sexuella trakasserier (se Lag 2003:311). Lagen reglerar dock endast ett fåtal offentliga rum. Gator, torg och parker är några rum som lämnas oreglerade. LÄS MER