Emotionellt arbete som komplement till chefsrollen. : En vinjettstudie om butikschefer inom detaljhandeln och deras föreställningar om arbetsrelaterade scenarion.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: Vår studie undersöker butikschefer inom servicebranschen föreställningar om det emotionella arbete som de kan möta i sina dagliga arbetsuppgifter, samt om hur rollen kan påverkas utefter deras arbetsmiljö. Detta är en kvalitativ studie där vi har valt att använda oss av intervjuer utifrån vinjettmetoden. Vinjettmetoden har använts för att skapa verklighetstrogna scenarion som intervjupersonerna har fått reflektera samt relatera till, detta utifrån ett fenomenologiskt perspektiv. Studiens empiri och analys del visar hur butikscheferna tar sig an det emotionella arbetet de utsätts för i sitt dagliga arbete. I vår slutdiskussion tar vi bland annat upp hur butikscheferna jobbar med emotionellt arbete ständigt på olika plan. Inte enbart mot sina anställda och kunder som besöker butiken, men även butikschefernas överordnade. Avslutningsvis diskuterar vi förslag på vidare forskning och ingångar som kan tänkas vara intressanta för detta ämnet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)