Affärskultur : Hållbar utveckling genom effektiv kommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för humaniora (HUM)

Författare: Sofie Söderström; [2013]

Nyckelord: Affärskultur; kommunikation; utbildning;

Sammanfattning: Globaliseringen som ständigt ökar kan i samband med utveckling av destinationer bli påverka de av kulturella interaktionerna på platsen. Förutom att olika nationaliteter befinner sig på en destination så ökar även de kulturella olikheterna/de olika nationaliteterna i de företag och organisationer som finns på platsen. Forskning som är inriktad på enhetligt samarbete mellan chefer och övriga anställda i organisationer, de människor som kommer ifrån olika kulturer och som kämpar för att förstå likheter och skillnader, ökar drastiskt. Globalisering av företag blir mer vanligt vilket gör att företag bör ändra sin "makeup" till en med mångkulturell struktur. Kraven för att utmana kulturella hinder för att nå konkurrensfördelar beror på andra grundläggande orsaker. När världen krymper genom globalisering och allt fler människor bor och arbetar i andra länder så ökar kontakten med människor som kommer ifrån mycket diversifierade ursprung. En förbättring och hantering av människor med olika kulturella ursprung kräver en utveckling av motivation, ledarskap och produktivitet för att utvecklas så effektivt som möjligt som företag. All internationell aktivitet inom affärsvärlden innehåller på något sätt kommunikation. Inom den internationella och globala affärskulturen så förekommer ofta utbyten av aktiviteter, information, idéer, beslut och förhandling och ledarskap. Dessa är alla baserade på hur bra en manager från en typ av kultur kommunicerar med andra managers och anställda med en annan kulturell bakgrund. Att uppnå en effektiv kommunikation är en utmaning världen runt även när arbetskraften är homogen. När det inkluderas en stor variation på språk och kulturella bakgrunder så blir två-vägs kommunikation allt svårare men också viktigare att uppnå. Effektiv tvärkulturell kommunikation är möjlig, men internationella managers kan inte påverka effektiviteten på samma sett som de inhemska. Först, effektiva internationella managers "vet att de inte vet". De antar en viss olikhet tills likhet är bevisad istället för att anta likhet tills de att olikhet är bevisat. För att förstå sina internationellt främmande kollegor, så måste internationella managers betona, genom observation se till vad som verkligen sägs och görs istället för att tolka och värdera händelsen. Konflikter kan kännas farliga och de potentiella förmånerna kan vara svåra att se. Konflikter underminerar målet för gruppen när en oenighet hindrar effektiv kommunikation, även fast konflikter är en stor dynamisk kraft som kan bidra till förändring. Utan den kreativa spänning som ofta uttrycks under en konflikt, så kommer gruppen att förbli stillastående. Utan katalysatorn av konflikten sida så kan behov och önskemål förbli ignorerade och otillfredsställda. Genom att studera tvär kulturella skillnader så förstår vi oss på ledarskap och beteenden i olika kulturer och i multikulturella sammanhang bättre. Ledarskaps beteende och dess effektivitet är influerade av hur ett ledarskap är påverkat av andra sociala "spelare" såsom chefer, underanställda eller högre uppsatt anställda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)