Uppdrag: Att fostra samhällsmedborgare

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Vi har gjort en kvalitativ studie av modellen MultifunC. Att vi valde just MultifunC att undersöka, beror på att det är en ny modell som skapats utifrån psykologen Tore Andreassens samanställning över befintlig forskning inom institutionsvård av unga, och hans bok ”Institutionsbehandling av ungdomar: vad säger forskningen?” har varit central i vår studie. MultifunC består av olika metoder för att arbeta med högriskungdomar. Vi har undersökt hur förhållandet mellan institutionens makt och de ungas autonomi ser ut under ungdomarnas vistelse inom MultifunC. Vi har utgått från olika socialkonstruktivistiska tänkare såsom Faucoult och Bourdieu i vår analys. Vi har sett att modellen arbetar för att ungdomen själv ska vara så delaktig som möjligt i sin behandling. Detta för att så tidigt som möjligt kunna återgå till sin normala livsmiljö men med ökade resurser för att möta utmaningar i samhället. Modellen arbetar på den unges samtliga arenor och familjearbetet har en central roll under hela behandlingen. Den menar att den unge ska lära sig att hantera utmaningar i sin normalmiljö. Ungdomens autonomi går från att i början vara närmast obefintlig till att ganska snabbt öka till att slutligen vara normal utifrån den unges ålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)